Tag: potatis

Kyckling med citron

Älskar citron! Har alltid minst fem citroner hemma till matlagning. Allt blir bättre med lite citronsmak! Idag tog jag i från tårna och använde hela tre pressade citroner till min kyckling😋 Stekte kycklingfiléer lätt och kryddade Sedan smälte jag olja och smör i en gjutjärnsgryta…

Lyx på rester

Visst kan man laga någonting helt nytt och supergott på rester? Vi hade alldeles för mycket mat kvar från middagen i lördags… Jag grillade levain i ugnen och gned en vitlöksklyfta över bröden när de var klara. Sedan toppade jag med rester:-) Bruschetta kan man…

En härlig helg

Godmorgon i ösregnet…! Så härligt ändå? Om det bara är en enda dag så kan jag faktiskt tycka att det är riktigt mysig med regn! Men en dag räcker… sedan vill jag ha sol och värme igen

Igår hade vi världens mysdag trots att större delen av dagen spenderades i bilen. Men sällskapet var ju toppen och musiken likaså. Älskar att åka bil med Lisa och skråla till låtar tillsammans. Vi lyssnade även på några sommarprat.

Startade dagen gjorde jag ensam på promenad längs havet på Lidingö

Har ni inte varit på Ellery så åk dit!

Jag hämtade Lisa på rummet och siktade frukost. Äntligen frukostbuffé igen! Den har varit saknad…

Maxad tallrik!
Livets lammkorv… men bönorna kan jag gärna hoppa över
Äggröra med stekt svamp och bladspenat

Mätta och belåtna gasade vi oss hemåt för att mötas av fullt hus! Cajsa var ute på havet med ett gäng kompisar och Hugo hade knoppat en siesta för att orka med nytt party på kvällen

Mr T och jag korkade upp en flaska bubbel och skålade in semester. Inte helt på riktigt ännu eftersom vi faktiskt skall jobba även nästa vecka, men vi har bestämt oss för att jobba “hemma” = på båten. Det känns som semester:-) Ett fåtal möten, lite pappersarbete, några rapporter och en del dokument att skapa. Sedan är det semester.

Jag fixade en bricka med primörer och en dipp att äta till

Dippen blandade jag på philadelphiaost och grekisk yoghurt. Sedan mixade jag en chimichurri (färsk oregano, färsk timjan, färsk koriander, olivolja, flingsalt, en pressad lime och lite peppar) som jag ringlade över.

Till huvudrätt blev det Lisas favorit… Grillad fläskfilé, rostade potatisar, tzatziki och sallad med vattenmelon och fetaost.

Fläskfilén hann knappt vila innan den skulle skäras upp. Alla var vrålhungriga

Potatisen har jag ju tipsat om tusen gånger men gör det ändå igen. Koka potatisen hel i vatten med 1-3 tsk bakpulver (beroende på hur mycket potatis du har) Var inte rädd att ta för mycket, det gör ingenting.

Koka dem nästan mjuka och rosta dem sedan i ugnen med olivolja i ca 10-15 minuter på 200 grader. Blir så stor skillnad att koka dem med bakpulver innan!

Hemligheten med en bra tzatziki är inte bar att krama ur gurkan riktigt ordentligt (så den nästan är riktigt torr) innan den blandas. det är också att köpa grekisk yoghurt på burk och att tillsätta en gnutta honung. Glöm inte vitlöken, men låt den inte ta över gurksmaken.

Tzatzikin skall vara krämig, inte såsig…

Som ni ser använde jag även chimichurrin på toppen

Primörerna som blev kvar från dip-sessionen hackade jag ner och blandade med… just det! Chimichurri;-) och lite grönkål från pallkragarna. Blev en god sallad.

Nu skall jag sätta en inpackning i håret och hoppa in en stund i bastun. Tvättmaskinen går varm och vi har packning i hela huset. Alla kids kommer väl att sova till lunch minst så det gäller att passa på.

Ha en härlig och “höstig” lördag

Verkstad

God morgon måndag! Taggad till tusen för att beta av sista veckorna inför semester. Så skönt att ta en veckas ledigt och sedan jobba lite innan sista veckorna. Väldigt lugnt och skönt i trafiken imorse också, verkar vara många som redan gått på semester? Måndag…

Mellanlandning

Vi mellanlandade hemma igår och packade om. Hann med en mysig middag med barnen och lite uppdateringar om hur midsommar hade varit Helstekte en fläskfilé som jag marinerat 30 min. Blev väldigt gott. Marinaden blandade jag på följande de; 0,5 dl balsamico vinäger 4 msk…

Glad midsommar

Här kommer en midsommarkram från mig! Jag startade dagen med att plocka jordgubbar till frukost och insåg att vi i år kanske kommer få så stor skörd att vi kan göra saft. Älskar jordgubbar!

Det har varit lite tyst här inne på bloggen ett tag och det beror på att jag har fokuserat på att avsluta det som skall avslutas på jobbet innan midsommar och för att vi firat lite pre-midsummer med mamma hemma.

Vi startade faktiskt redan i onsdags med fotbollskväll hemma på altanen✌️

Det blev löjrom till förrätt och sedan spännande och kul fotbollsmatch innan vi grillade kycklingspett som vi åt med rostad sötpotatis i skivor, sallad och en kall sås. Såsen gjorde jag med creme fraiche, tabasco och finhackad koriander.

Så härligt när man kan sitta utomhus hela kvällen och surra tillsammans!

Igår betade jag av ett par skojiga diskussioner på jobbet innan jag stängde ner datorn vid lunch och styrde mot masthugget för att hämta upp en leverans hos Emelie. Hittade världens sötaste närlivs där jag fångade både blåklint och annat till midsommar

Hemma band vi kransar och badade

Mitt stora ❤️ Tänk att han är myndig och får bestämma allt själv. Allt utom midsommarkrans då, den fixade jag i de färger som jag ville😉😉

Eftersom vi är på väg upp till Hamburgsund och Karlssons sjöbod firade vi lite mini-midsommar med mamma redan igår kväll

Vi provade lite olika sillsorter

Vad är ett måste på midsommarbordet för er? Jag måste ha perfekt kokta färskpotatisar med mycket dill, mycket sill, gräddfil, hackat ägg och gräslök. Gärna ost och knäckebröd också. Jag vill gärna ha en skagencheesecake också, men den ligger i en kylväska med oss på väg ut till dagens lunch i sjöboden.

Jag brukar nästan alltid gå på lite köttbullar också… vem kan motstå köttbullar?

Njut nu av dagen! Vädret ser ut att bli riktigt lovande! Inte gassade sol, men heller inget regn. Frossa i jordgubbar!

Stor kram!

Same same, but different

Lisa ville absolut ha exakt samma potatis igår som vi åt i fredags “för de är såååå goda”! Yes ni hör ju, prova att koka små tvättade färskpotatisar med lite bakpulver innan de grillas i ugnen med smör och salt! Väldigt goda. Lisa ville absolut…

Genvägar

Ibland vill man ju inte lukta fisk om händerna en hel kväll… då är det perfekt att ladda upp med färdiga fiskspett på färsk fisk från fiskaffären. Färdigmarinerade och allt! Igår blev det middag på just fiskspett, några med lax, några med torsk. Alla var…

För när storfiskarn talar om hur stora fiskar han fått…

Japp! På ett ungefär så där var det, fast precis tvärtom… För när Mr T kom hem från sitt djuphavsfiske tillsammans med Andreas och Jesper så var det inte många fiskar att skryta med. Det blev några torskfiléer som fick plats i frysen:-)

Tur att det fanns annan mat preppad för att njuta av kvällen tillsammans.

Jag hade dukat ute, vädret var ju fantastiskt (fast kallt)

Vi inledde med bruschettas igår också! Denna gång med vitlöksost i botten och sedan salami och serranoskinka på toppen.

Dessutom friterat rispapper med min laxröra som jag kopierat från Toso. Salmalax i små bitar blandas med lika mycket vattenmelon i små bitar och binds sedan ihop med chilimayo. Precis innan servering blandar man ner rostad lök från burk. Den rostade löken som man kan ha på korv. Blir supergott ihop:-)

Vi skålade i bubbel för lyckad fisketur för killarna och dukade sedan fram maten

Det blev tunna kycklingfiléer som marinerats i olja, ingefära, vitlök, honung, peppar och japansk soja. Serverade samma typ av potatisar som dagen innan. Grillade även grön sparris och spetskål.

Spetskålen toppades med chimichurri (från dagen innan), grönt äpple, avocado och dill.

Under eftermiddagen lät jag stora bitar av rotselleri gå på låg temperatur i ugnen tills de blir mjuka och söta. Dessa toppade jag med brynt smör med schalottenlök och hasselnötter

En supermysig kväll!

Fler vårtecken ramlar in för idag är Mr T och lägger i bryggan tillsammans med grannarna. Nu finns det ingenting att skylla på längre, bara att hålla andan och hoppa i plurret!

I eftermiddag skall vi fira svärmor som fyllt 65 år! Roligheterna avlöser varandra!

Sen smäller det! Imorgon är det Ä N T L I G E N dags för första riktiga arbetsdagen på Ess Group! Drömmigaste företaget och uppdraget någonsin! Nu skall det kavlas upp och levereras ett sprillans nytt företag inom koncernen som skall sälja hela hotellkonceptet i form av inredning, inspiration och mycket annat direkt till konsument. Det kommer inte att likna någonting annat ni sett tidigare men det kommer att bli sjukt coolt! Får nypa mig i armen att det faktiskt är jag som skall ansvara för detta tillsammans med bästa teamet!

Home of Ess – älskar det redan!

Sista rycket!

Godmorgon Måndag och sista veckan i april! Vad du har varit solig och härlig, men också väldigt kall…! Lika glada som vi är för solen, lika mycket längtar vi efter lite varmare väder! Det blir en minst sagt fullspäckad vecka! Dagarna är späckade med möten…