Mera mat!
Yes! Mera mat! Älskar att damma av gamla klassiker och äta dem på nya sätt! Minns att jag var på en så himla cool restaurang i Helsingfors en gång som hade specialiserat sig på att bara laga skolmat. Men skolmat i en modern tappning. Där…
EVERYONECANCOOK
Yes! Idag är det verkligen en Sunday Funday! Inte nog med att solen kikar fram, vi skall grilla korv på altanen och fira Cajsa med släkten. Dessutom kommer kidsen hem igen och huset blir fullt av liv och rörelse! Denna veckan har visserligen varit lite…
Har ni funderat middag för kvällen ännu? Inte? Kör på detta då, så gott!

Detta åt vi igår kväll här hemma. Bara två av fyra tonåringar hemma denna helgen. Cajsa hanterar hästarna på heltid denna helgen och Sofia var krasslig i halsen. Så fort någon av våra teens är det minsta dålig så håller vi den kvar på det ställe han/hon blev sjuk för att inte sprida onödigt. Det visade sig vara klokt när Hugo fick Covid. Vi höll de andra tre kvar hos sina andra föräldrar och slapp därmed att fler än nödvändigt blev sjuka. Nu är vi tre i familjen som haft konstaterad Covid.
Tillbaka till middagen då. Ja vad skall man kalla det? Har inget direkt namn på detta, behöver man det? Hursomhelst var det kycklingspett, parmesanpotatis, ceasarsallad och en kall sås med philadelphiaost och salladslök.

Vi börjar med det enklaste. Potatisen… Koka små goda delikatesspotatisar mjuka i saltat vatten. Älskar sådan här små potatisar som smakar sommar… Låt de ånga av så de torkar innan de blandas med riven parmesanost. Jag gillar att ha finriven parmesanost, men gav otydliga instruktioner till Mr T som inte uppfattade ordet finriven utan rev parmesanen grovt. Ja det gick ju bra det också!

Kycklingspetten marinerade jag genom att koka ihop en marinad på följande;
Koka ihop det så att alkoholen kokar bort. Smaka av. Mer salt?
Skär kycklingfilé i mindre bitar (men inte för små så de blir torra) och trä på spett. Häll marinaden över och låt de stå ca 30 min innan de grillas.

Såsen blandade jag på en liten burk lätt creme fraiche, 1 dl philadelphiaost, 1/2 dl riven parmesanost (här passar antingen finriven eller grovriven) och 3-4 skivade salladslökar. Hittar du inte salladslökar så funkar det bra med purjolök. Dekorera med lite extra salladslök.

Prova det! Supergott! Ceasarsalladen har ni sett så många gånger så den skriver jag inte recept på igen:-)
Vad har ni för planer för idag då..? Solen skiner ju från klarblå himmel för hur många helger i rad nu??? Så underbart!
Här blir det en löprunda innan vi svidar om för att åka till mamma och ta en fika i solen. I eftermiddag blir det nog en promenad med Buster, lite bad och sedan mello-kväll!
Har ni passat på att köpa skreitorsk nu när den är i säsong? Vi har faktiskt ätit det två gånger den senaste veckan; Ni såg ju de svenska tacosen vi gjorde förra veckan? Vi passade även på att laga torsk med äggsås! En liten favorit…
God morgon! Även om nyårsmaten var en succé så måste jag slå ett slag för magin med rester! Ibland kan de ju bli bättre än originalet;-) Mr T körde Sofia och kompis Ida hem till Trollhättan på nyårsdagens eftermiddag. När han kom tillbaka hade jag…
Godmorgon!
Igår tog Lisa över bloggen! Hon har alltid varit både intresserad och duktig på att laga mat och baka. Provar nytt, vågar testa och kör mycket på känsla. Kommer att bli riktigt duktig tror jag.
Hon tittar en hel del på Philip Cohen på Youtube och igår blev det “Skolans Panerad fisk och Smashed potatis med Dill- & kaprissås”

Jag köpte torskfiléer hos Jannes Fisk som hon skar i portionsbitar. Dessa panerades på traditionellt sätt, men istället för ströbröd så valde hon panko

Först i mjölet, sedan i äggen och slutligen i pankoströbrödet

Under tiden kokades delikatesspotatis i saltat vatten tills de var mjuka.
När potatisen var klara flyttades de över till en ugnsfast form och krossades med baksidan på en gaffel. Häll smält smör över och krydda med svartpeppar och ev lite mer salt. In i ugnen och låt dem få fin färg.

Stek fisken i rikligt med olja/smör och krydda med salt och peppar
Blanda ihop såsen;


Fantastiskt att Philip använder sin gloria av fame för att inspirera till att laga mat tycker jag! Känns otroligt viktigt att lära alla unga att åtminstone kunna laga några paradrätter för att kunna klara sig själva när de flyttar hemifrån eller åker på semester med kompisar där det kan behövas laga mat!
Till helgen ryktas det om en pasta som många verkar gilla på olika sidor just nu!
Godmorgon! Är ni av den uppfattningen att husmanskost tar tid eller är krångligt? Kika här då… Det finns genvägar och hemligheten är att det smakar lika bra! Som t ex en hederlig köttfärslimpa. Här kommer en variant på den. Jag lovar att återkomma med en…
Vem gillar inte potatis? Tycker att potatis är en riktigt underskattad råvara. Här hemma äter vi mycket potatis! Är inte stormförtjust i vanliga kokta mjöliga och torra potatisar dock… Nej jag gillar dem små och med skal om de skall kokas. Annars brukar vi göra…
Hej!
Tråkigt ord i rubriken va? Det är ju mycket roligare att handla mat än att tömma kylskåpet? Men jag gillar inte matsvinn av flera anledningar så jag brukar försöka hitta på något kul med kylskåpets små rester innan jag fyller upp inför helgen!
Ibland kallar jag det “avsmakningsmeny” vilket låter betydligt roligare?
Så här såg det ut häromkvällen när jag hittade en bit rotselleri, några potatisar, en halv burk kapris och lite philadephiaost.

Potatisen skivades och sedan bakades skivor i ugnen tills de blev mjuka. Kryddade med salt, peppar och torkad ramslök.
Sedan toppade jag potatisskivorna med en ostörda på riven parmesanost och philadelphiaost och kapris!

Supergott och ser betydligt mer komplicerat ut än vad det är!
Rotsellerin skar jag i små bitar och stekte tile lätt. Sedan hällde jag på mjölk, salt och peppar. Vred lite “Roasted Garlic” över och lät den koka mjuk under lock.
Mixa rotsellerin och smaka av den med mer samt. Servera med örtolja (som jag ju alltid har i kylen!)


Så kan man tömma kylen och samtidigt lyxa till en vanlig tisdag!
Oj vad fort juni har gått! Snart redan juli… Måste ha varit den varmaste och soligaste juni på länge? Sällan haft så fint väder. Har varit bitvist frustrerande att sitta inne med datorn när solen skiner utanför… Men nu är det bara två veckor kvar…