Grekiskt tema
Gillar ni grekisk mat? Jag älskar nästan all mat i Grekland och njuter när jag är där och hittar traditionella tavernor där man får så god mat.
Igår lagade jag en stifado på hjort som blev så god så jag måste dela receptet med er. Googlade lite olika recept och blandade dem hej vilt sedan när jag skulle laga maten
Fyllde även paprikor med risoni istället för ris (som jag kan tycka blir lite kladdigt).

Stifadon lagade genom att först bryna köttbitarna på ganska hög värme så de får en fin stekyta. Salta och peppra. Lägg ner ett gäng hela schalottenlökar och bryn med. Tillsätt 2 msk tomatpuré och fortsätt steka. Häll i 1 dl vitt vin, 2 dl tranbärsjuice (går bra med rött vin också), 3 msk kalvfond, 1 burk krossade tomater, 1 lagerblad, tre kryddpepparkorn och 2 hela nejlikor.
På med locket och koka 1 och en halv timma tills köttet är mört. Smaka av med honung, salt och peppar.

Paprikorna skar jag locket av och plockade bort kärnhusen. Sedan kokade jag risoni enligt anvisningar på paketet men drog av 1 minut i koktid.
Jag finhackade en gul lök och en solo-vitlök som jag stekte på svag värme i en stekpanna. Skar fem cocktailtomater som jag stekte med löken. Salta och peppra. Tillsätt 2 msk vitt vin och 2 msk pastavatten från risoni och låt allt koka ihop till en simmig konsistens.
Ta stekpannan från spisen och rör ner 1,5 dl finriven parmesanost, hackad persilja och risoni.
Fyll paprikorna och sätt på locket. In i ugnen på 175 grader i ca 45 min tills de är mjuka och fått fin färg.



Lisa kom förbi för att hämta min bil och smakade medan jag fortfarande lagade maten. “Varför gör du aldrig sådan här mat när jag är hemma, det var ju jättegott”… Så repris på detta nästa vecka! Det gör jag mer än gärna för det var faktiskt väldigt gott…

Avslutade middagen med en så härlig kvällspromenad i all snö som kommit
