På väg hem från Stockholm och passar på att summera en härlig båthelg! Kom upp sent i fredags kväll med släpkärra full med kuddar, kökstillbehör och mycket annat. Hann med en skål på badbryggan innan vi kröp ner och sov gott I lördags var vi…
Ja Aira kräver verkligen ett eget inlägg… Blown away kan inte beskriva den upplevelsen En födelsedagspresent som passar mig till hundra procent! Från bokning, personliga telefonsamtal och sms, genom ankomst till restaurangen där vi fick en introduktion till koncept och visning av köken. Och sedan……
Yes! Här kommer ett smarrigt tips inför Valborg! Cocotte är en favorit i London dit jag alltid går. Har tipsat om det förut, men basen är kyckling och sedan beställer man valfritt sallader, såser, potatis, Mac n cheese mm. Väldigt gott och kul!
Jag köpte färdigmarinerade kycklinglårbitar i chili och vitlök som jag trädde på spett. Sedan hällde jag på lite sesamolja och japansk soja.
Mr T grillade kycklingspett och majskolvar medan jag råstekte sparris, och fixade tillbehör. Det blev en sallad med sparrisen, råstekt broccoli med vitlök, citron och pumpafrön, burrata, elitens med aioli, content och chili, bea och råstekt potatis.
Potatisen steks i mindre bitar i mycket smör och rapsolja. Vrid över rejält med vitpeppar. Vitpeppar och potatis är oslagbart! Låt den stake klart på medelvärme och salta.
Alla nöjda och glada och tillbehören kan varieras i den oändliga!
Ny helg, nya möjligheter! Så härligt med fredag! Kikar in snabbt på väg ut på uteservering med ett tips på pepparsås som ni inte kan misslyckas med! Så god till både kyckling och kött! Grönsaker som morot, champinjoner, lök, palsternacka, rotselleri eller vad ni har…
Fredag, solen skiner och vi har en långhelg i båten planerad! Skall bli så skönt att vara ledig och så kul att komma upp till båten med allt pick och pack som vi har med oss! Annat var det i onsdags kväll… Alla var hungriga,…
En solig helg senare sitter jag på tåget mot Helsingborg för två dagar med kollegor! Blir kul det här!
Så härlig helg vi haft! Bästa starten i fredags med middag och familjehäng. Sedan mysig hotellfrukost på Bellora innan vi checkade ut och styrde mot altanen hemma. Vi har packat och packat för att få med oss så mycket vi kan upp till båten på fredag. En släpkärra skall med eftersom vi har klätt om soffan i båten och skall ta med den upp.
I lördags hann vi även spana på mina sparris som börjar sticka upp ur jorden hemma
Vi njöt av kvällssolen och drack bubbel. Och rensade lite trädgårdsland samtidigt!
Sedan in och laga middag som vi åt framför film i soffan. Vi grillade kött och åt det med råstekta minipotatisar, murkelsås och en sallad
Potatisen råsteker jag i smör och olja tills de har fin färg utan att brännas. Sedan kan man hälla på en skvätt vatten och lägga på locket så de bräserar klart. Glöm inte salt och mycket vitpeppar.
Såsen lät jag koka ihop länge. Började med att bryna lök, morötter och murklor på burk. Sedan på med grönpeppar, tomatpuré, konjak och kalvfond. Låt det koka ihop ett par minuter innan grädde tillsätts. Koka ihop, smaka av, sila av och avsluta med en halv pressad citron.
Igår var vi på fender-jakt och kom hem med ett gäng nya fendrar. Mamma var med och letade. Hann med lite mer shopping innan vi avslutade helgen hemma med traditionell söndagsmiddag med kids. Hjortstek, pressad potatis och gräddsås. Pressgurka till såklart!
Stekte hjorten runt om och saltade och pepprade. Sedan i med morot, lök, rotselleri, tomatpure, lagerblad, timjan och grönpeppar. Låt det steka en stund innan rött vin tillsätts. På med ett lock och låt den sjuda i ca två timmar tills den är mör som smör.
När köttet är klart så låt det vila i folie. Sila av skyn och vispa ihop den med grädde. Smaka av med kalvfond och red eventuellt av den med lite maizenamjöl i vatten.
Varnar för bild-bombning, men kan inte sluta ta bilder på alla träd och buskar som slår ut sina gröna blad just nu! En promenad från jobbet till stan igår genom trädgårdsföreningen Promenad för att checka in på Bellora och möta upp familjen och Bad Gastein-gänget…
Solen skiner, humöret är på topp! Idag har vi Student Advisory Board på jobbet! Ett forum jag implementerade för ett tag sedan för att fånga upp nya infallsvinklar och ge studenter möjlighet till erfarenhet av “ett styrelseuppdrag” under deras utbildning. Väldigt spännande! Igår kalasade vi…
Ännu en magiskt härlig vårdag! Och lillördag! Idag har vi städning hemma, hur skönt!? Skall unna mig en fotvård/manikyr och en härlig vårbukett efter jobbet. Skall även köpa gödsel till jordgubbar och rabarber så de frodas i sommar
Gillar ni Carbonara? Finns inget som slår en riktigt bra Carbonara, men ibland tycker jag att pancetta eller bacon kan bli väldigt fett och då lagar jag istället med kalkonbacon. Väldigt gott men mycket fräschare.
Jag brukar börja med att steka kalkonbacon i torr panna på medelvärme tills det är lite krispigt. Sedan lyfter jag upp det.
Stek sedan gul lök och vitlök mjuk i samma panna. Koka pastan och spar 1 dl av pastavattnet.
Blanda en creme på 1,5 dl creme fraiche, riven parmesanost, svartpeppar och två ägg.
När löken är klar blandas äggblandningen i och värms upp men inte koka för då blir det grynigt.
Blanda ner pastavattnet och rör sedan ner pastan så att all pasta täcks med sås.
Toppa med bacon, persilja, mycket svartpeppar och råa äggulor.
Jag serverar alltid rivna morötter till eftersom jag tycker att det är så gott till
Det här måste ni prova! En av de absolut godaste och enklaste marinaderna till vårens kyckling Miso-sesammarinad 4 msk misopasta 1 msk rapsolja 1 msk japansk soja 1 msk risvinäger 1/2 msk sesamolja Chilirostade sesamfrön Blanda samtliga ingredienser till marinaden och vänd ner kycklinglårfilé. Jag…