Tag: potatis

Mat till midsommar?

Vill ni ha mer inspiration till midsommar? Det verkar så på de frågor jag får… OK, detta vill jag äta igen på just midsommar! Potatisfrittata med västerbottenost och löjrom Gör så här… Skiva 6-8 små färskpotatis och hacka en scharlottenlök. Bryn det i en stekpanna…

Vecka 24

Redan måndag!? Men en solig sådan och med det massor av energi för att ta tag i veckan. Som alltid på måndagar; en helgsummering! I fredags hann jag med en rolig tur med mamma och Buster i bilen över lunchen. Vi hann med en drive…

Raclette!

Veckorna går fort nu när det närmar sig skolavslutning och semester… Redan onsdag!?

Har ju helt glömt att visa er vår söndagsmiddag som ju faktiskt blev en raclette-premiär här hemma! Det har varit en favorit att äta i Annecy i franska alperna när vi passerat där ett par gånger.

Vi köpte raclettgrillen för ett tag sedan men årstiden kändes inte helt rätt att dra ihop just detta… tills i söndags när regnet vräkte ner! Tänd brasa, tända ljus och just raclette på bordet

Dukade ändå lite vårigt med rosa tallrikar och mina fina pioner. En isblå duk och så raclettegrillen i centrum! Och skojiga lördagsgodispåsar till Hugo & Lisa;-) Att de är 15 och 17 år spelar ingen roll!

Jag hade rivit en stark brännvinsost och hade även mozzarella att smälta i de små spadarna under grillen. (Brännvinsosten blev bäst tyckte alla). Lisas kompis Vilma kom över och var med och åt också.

Uppe på grillen hade jag förberett tunna skivor av lövbiff, skogschampinjoner, lättkokt sparris, paprika mm att grillas

Hade även kokta små ratte-potatisar, cornichons och ölkorv att äta till!

Om det blev succé? Det var precis vad det blev!

Var rädd att det skulle kännas flottigt, men det gjorde det inte alls. Blev riktigt fräscht med alla grönsaker och den smälta osten.

Detta gör vi om snart igen! Kanske dags att dansa regndans på söndagar framöver;-)

Så äntligen även rabarber! I grevens tid! Jag sa inför långhelgen att de tre mål jag hade för helgen var att baka en rabarberpaj, läsa en bok och plocka årets första liljekonvalj. Jag har läst lite bok, men i övrigt misslyckats… pajen hann jag dock med på söndagskvällen och liljekonvaljerna plockades på måndagens powerwalk innan frukost!

Direkt från trädgårdslandet!

Gjorde en knackig variant på grädde, sirap, smör, havregryn, mjöl och flingsalt. Blev så god!

En riktig söndagsmiddag när den är som bäst… vi pratar och pratar och umgås med de som är bäst

Andra helgen i maj

Höll på att skriva första helgen i maj, men det var ju förra helgen…;-) Denna helg har ju faktiskt varit andra helgen i maj! En väldigt solig helg! Om man bortser från söndagen då…. brrrr vad kallt och blött! Men fredag och lördag var ju…

Potatisgratäng på färskpotatis

Ett tips att ha som tillbehör till grillat i helgen? Absolut! Jag tömde kylskåpet på lite potatis och grönsaker som blivit över från helgen och det blev succé Kokade några små delikatesspotatisar mjuka i saltat vatten. Stekte sedan lite broccoli och sparris tillsammans med en…

Valborg

Äntligen är det maj månad och nu håller jag tummarna för lite mer sol och värme. Hoppas också på att bli helt frisk och framförallt att orka röra på mig lite… Idag var jag ute på första promenaden och det gick inte fort kan jag säga… fick lägga mig en stund och vila när vi kom hem igen;-)

Kan också bero på att jag var lite trött efter en helkväll igår. Första på länge.

Planen var att vi skulle få besök av Bokklubbsgänget. Vi tänkte ta lute bubbel och fira in våren utomhus, därefter tända grillen och äta ute. Inget dåligt väder, bara dåliga kläder… tänkte vi… Tills klockan blev typ 3 igår eftermiddag och himlen öppnade sig fullständigt. Dessutom kraftig vind som öste in precis allt regn under vårt nya tak på altanen. Blä!

Så vi tänkte om; sa att vi bjuder på bubbel och snittar inomhus, fast på behörigt avstånd från varandra. Därefter skulle alla hem till sitt och äta.

Sagt och gjort, bubbel och snittar blev det

Längst bort har vi smakrika kex som bretts med philadelphiaost, därefter en klick mango och cocos marmelad och sedan rejält med finriven parmesanost. En favorit som jag tipsat om tidigare. Fick idén efter en middag på grymma restaurang SK i Göteborg!

Näst längst bort bruschetta med philadelphia som toppats med bakad rabarber och rädisgroddar. Måste ha rabarber på Valborg ju…

Skalade rabarber och skar i lagen långa bitar. Ringla lite flytande honung över och ha på färsk rosmarin. In i ugnen på 200 grader i ca 8-10 min tills de är mjuka. Låt de svalna innan de läggs på bruschettan

Lite närmare kameran finns smördegspuffar med tryffelsalami och soltorkad tomat

Rulla ut en rulle smördeg som stansas

Lägg de små runda smördegsbitarna på en plåt och grädda i ugnen 10 min i 200 grader

Dela sedan varje puff på mitten. Blanda ihop en röra på finhackad tryffelsalami, finriven parmesanost, 1 finhackad schalottenlök, philadelphiaost (igen!), olivolja och svartpeppar. Fyll varje puff med ca 1 tsk och lägg på locket

Slutligen en variant på Catarina Königs goda löjroms-snitt;

Rulla ut en rulle smördeg och grädda den i 200 grader i 10 min (nagga den med en gaffel innan så att den inte reser sig)

Ta ut den och bre på en röra på 3 ägg, 2 dl västerbottenost och 2 dl creme fraiche.

In i ugnen ca 15 min tills den fått fin färg

Låt den svalna och skär sedan upp i små fyrkanter med pizzaslicer.

Toppa varje ruta med smetana, picklade rödlök, löjrom och örtolja. Örtoljan gör man enkelt genom att mixa en vitlöksklyfta, en pit purjo (eller annan lök), valfria örter (jag gillar bäst basilika och timjan) och en god olivolja. Blanda ner flingsalt på slutet när den är klar.

Vi hade inte setts allihop på ett tag så det var mycket som skulle tas igen, mycket prat och skratt (på behörigt avstånd såklart). Tiden gick alldeles för fort och ingen hade lust att ge sig av hemåt för att laga mat.

Jag hade mer mat än vad vi skulle behöva ensamma eftersom man i vår familj aldrig vet om det är noll, ett, två eller tre ungdomar som äter hemma. Man vet heller aldrig om det är 1 eller 5 kompisar som råkar vara här vid middagstid. Så mat finns det alltid.

Jag tog fram fler skivor entrecote från kylskåpet som fick marineras lite hastigt i olja, citron och vitlök.

Inte en utan två påsar delikatesspotatis åkte ner i en ugnsform med smör och vitlök och grillades i ugnen på 175 grader med köttet marinerades.

Sallad hade jag ont om, men hittade två fetaostar i kylskåpet som fick plats i folie tillsammans med en hackad tomat, oregano och olivolja.

Sedan grillade Mr T så det osade i hela kvarteret

Jag hade gjort en tzasiki och vi hade bea kvar från i söndags.

Alla nöjda och glada!

Till dessert blev det hot shot och godis

Social distance;)

Idag har det varit lite långsammare tempo som sagt… Skönt det också!

Nu laddar vi för Burger-night; Hugo har lovat att grilla Onsalas bästa burgers till middag!

Valborgstips

På torsdag är det ju Valborgsmässoafton och många tänder säkert grillen? Väderprognosen ser ju inte sådär strålande ut, men man kan väl grilla ändå? Ett tips att servera till köttet (eller vad ni nu väljer att grilla) är dessa små smashed potatoes. Farligt goda! Jag…

Favoriter

Vad har ni för vardagsfavoriter? jag har ju tipsat miljarders gånger om mina som ju är….; Spagetti Bolognese Kyckling i alla former (Paneng Red Curry, Stekta filéer, Crispy Chicken etc) Korvstroganoff med makaroner Panbiff med potatismos Kokt torsk med äggsås Lax i citronsås med färskpotatis,…

I väntans tider

Åh vad jag längtar efter färskpotatis och annat som snart skall börja spira i rabatten!

Men i väntan på att potatisen skall bli klar kan man ju köpa de små delikatesspotatisarna som finns i butik (jag vet, de är inte lokalt odlade…) Men om man skall lyxa till en fredagsgrill så kanske man kan köpa lokalt alla andra dagar den veckan?

Hur som helst, koka potatisen mjuk i rejält saltat vatten. Det skall smaka som en kallsup på Väderöarna ungefär….

När potatisen är klara så låt dem ånga av ordentligt så att de torkar till.

Smält smör och slunga dem med torkad dill och nymald vitpeppar.

En delikatess!

Vi åt dem till en grillad ryggbiff. Sallad och en kall sås till. Som en varm sommarkväll!

Wienerschnitzel

Godmorgon! Ibland har man total idétorka på idéer för middag…? Det har åtminstone jag… Då blir man ju så tacksam för bra inspiration. Denna gång från min Icabutik som har en fenomenal köttdisk med grym personal. Där låg färdigpanerad schnitzel! Och bara lös mot mig……