Tag: familj

Vecka 24

Redan måndag!? Men en solig sådan och med det massor av energi för att ta tag i veckan. Som alltid på måndagar; en helgsummering! I fredags hann jag med en rolig tur med mamma och Buster i bilen över lunchen. Vi hann med en drive…

Pappersbröllop

Idag för två år sedan stod vi där i VIP-rummet på Landvetter flygplats, med en vigselförrättare, ett vittne och våra fyra barn. Så lyckliga, spända och förväntansfulla. Försökte stanna i just det ögonblicket eftersom det faktiskt var precis där som vi blev vigda på riktigt.…

Raclette!

Veckorna går fort nu när det närmar sig skolavslutning och semester… Redan onsdag!?

Har ju helt glömt att visa er vår söndagsmiddag som ju faktiskt blev en raclette-premiär här hemma! Det har varit en favorit att äta i Annecy i franska alperna när vi passerat där ett par gånger.

Vi köpte raclettgrillen för ett tag sedan men årstiden kändes inte helt rätt att dra ihop just detta… tills i söndags när regnet vräkte ner! Tänd brasa, tända ljus och just raclette på bordet

Dukade ändå lite vårigt med rosa tallrikar och mina fina pioner. En isblå duk och så raclettegrillen i centrum! Och skojiga lördagsgodispåsar till Hugo & Lisa;-) Att de är 15 och 17 år spelar ingen roll!

Jag hade rivit en stark brännvinsost och hade även mozzarella att smälta i de små spadarna under grillen. (Brännvinsosten blev bäst tyckte alla). Lisas kompis Vilma kom över och var med och åt också.

Uppe på grillen hade jag förberett tunna skivor av lövbiff, skogschampinjoner, lättkokt sparris, paprika mm att grillas

Hade även kokta små ratte-potatisar, cornichons och ölkorv att äta till!

Om det blev succé? Det var precis vad det blev!

Var rädd att det skulle kännas flottigt, men det gjorde det inte alls. Blev riktigt fräscht med alla grönsaker och den smälta osten.

Detta gör vi om snart igen! Kanske dags att dansa regndans på söndagar framöver;-)

Så äntligen även rabarber! I grevens tid! Jag sa inför långhelgen att de tre mål jag hade för helgen var att baka en rabarberpaj, läsa en bok och plocka årets första liljekonvalj. Jag har läst lite bok, men i övrigt misslyckats… pajen hann jag dock med på söndagskvällen och liljekonvaljerna plockades på måndagens powerwalk innan frukost!

Direkt från trädgårdslandet!

Gjorde en knackig variant på grädde, sirap, smör, havregryn, mjöl och flingsalt. Blev så god!

En riktig söndagsmiddag när den är som bäst… vi pratar och pratar och umgås med de som är bäst

Helgen

Oj vilken familjehelg vi haft! Hela stora familjen med Buster klämde in sig i två bilar och styrde mot sommarstugan på Hamburgö i fredags efter skola och jobb. Första gången Buster var där så det fanns en hel del att upptäcka… Vi hade bokat bord…

Andra helgen i maj

Höll på att skriva första helgen i maj, men det var ju förra helgen…;-) Denna helg har ju faktiskt varit andra helgen i maj! En väldigt solig helg! Om man bortser från söndagen då…. brrrr vad kallt och blött! Men fredag och lördag var ju…

Kommer vi sakna detta?

Att prestera på jobbet mellan 7-18/19 på kvällen och samtidigt hinna handla och fixa lunch/middag är en utmaning. Fast ändå inte… Vi hjälps åt och till lunch blir det oftast rester från middagen dagen innan. Oväntade nya smakkombinationer bildas;-) Lite roligt också.

Ofta ser det ut såhär runt 12 hemma hos oss…

Lite rester, ostar, skinka, knäckebröd

Det blir ofta som en liten buffe där var och en kommer när man kan… Ibland blir det fryst pytt-i-panna, ibland en tur till Donken

Vi äter bland datorer, glasögon och anteckningsböcker

Någon sitter i en fåtölj i ett möte, någon är på väg in genom dörren efter att ha varit och slutfört en skoluppgift.

Kommer man sakna detta? Ja det tror jag. Hur jobbigt det är just nu med all stress, ofrivillig karantän och orimliga situation så är det väldigt mysigt att ha alla samlade hemma. Rester får en helt annan betydelse just nu. Ingen hinner fixa flashiga luncher…. och rester är ju gott! Vissa rester är ju godare än när man äter dem till middag.

Middagar då? Väldigt blandat… Vissa dagar rullas köttbullar medan man deltar i Teams-möte. Vissa dagar är det lillördag och barnen får bestämma. Igår blev det I Love Pizza och Mc Donalds. Himla gott! Sedan kom matkoman som ett brev på posten och vi ramlade ner i soffan för att se finalen i Sveriges Mästerkock och Robinson! Älskar Robinson!

Lite suddig bild men antar att det berodde på skakig hand pga hunger:-)

Idag är det nya tag igen! Vet inte hur vädret är där ni bor, men här i Onsala är det mulet och lite blåsigt. Stormen kanske inte når ner hit i Halland, men det är ändå lite svala vindar. Blir många havrelatte idag och kanske en bastu ikväll.

Ha en bra dag!

I väntans tider

Åh vad jag längtar efter färskpotatis och annat som snart skall börja spira i rabatten! Men i väntan på att potatisen skall bli klar kan man ju köpa de små delikatesspotatisarna som finns i butik (jag vet, de är inte lokalt odlade…) Men om man…

Tacopaj med kyckling

Gillar man taco så gillar man denna paj! Vi har en tonåring hemma som inte är överförtjust i Taco Spice Mix så när Sofia är här brukar vi fokusera tacokvällar på kyckling och fajita. Väldigt gott det också! En paj är ju ett sätt att…

Korv Stroganoff

Jag har tipsat om det förut, men vad slår en riktigt bra korv stroganoff en vanlig tisdag?

Ingenting!

Så himla gott, trots att det är så enkelt!

Använd Idealmakaroner, tycker att de är godare. Jag föredrar makaroner till just Korv Stroganoff.

Stroganoffen gör jag genom att steka falukorv riktigt hårt. Stek gul lök gyllene och blanda ner. Ha i tomatpure och rör runt så att tomatpuren blir lite stekt. Häll ner 1 msk konjak, 1 msk kalvfond och matlagningsgrädde. Koka ihop och smaka av med en tsk dijonsenap.

Red av med maizena som rörts ut i lite kall matlagningsgrädde på slutet.

En riktigt vardagsräddare! Gillas av all, är snabb och dessutom billig.

Vad äter ni helst en tisdag i mars?

Vilken helg!

En bonushelg! Planen var ju egentligen att vi just nu skulle omfamna snöklädda berg i Österrike… Vi har följt läget noga, i just Bad Gastein fanns endast 1 konstaterat Coronafall så resan kändes inte jättefarlig. Hade sett fram emot resan så länge. Men det är…