Bolognese med en twist

Att jag älskar Spagetti bolognese har väl knappast undgått någon?

Igår lyxade jag till min vanliga variant genom att koka den riktigt länge och samtidigt baka cocktailtomater i ugnen för att toppa bolognese med.

In med ett gäng tomater som rullats runt i olivolja, salt, peppar, honung och herbes de provance

Satte dem på 120 grader i en timma och de blev såhär fina

Parallelt lagade jag bolognese på vanligt vis enligt tips från Mannerström med VITT vin i såsen. Mycket tomatpuré som får steka med köttfärsen länge innan vin och krossade tomater åker ner. Genom att “bränna” tomatpurén kommer inte bara mer smak fram, man får dessutom bort lite utav beskan i tomater.

Och glöm inte; tomater behöver alltid söt balans så jag använder alltid honung eller socker för att balansera upp dem när jag smakar av.

Så gott…



Leave a Reply

Your email address will not be published.